Review: První čarodějovo pravidlo

Počet stran: 592
Autor: Terry Goodkind
Vydavatel: Classic
Série: Meč pravdy #1
Filmové zpracování: Zde
Orig. název: Wizard's first rule
Exlusivní vázané vydání této knihy obsahuje obě části první knihy (Zlověstný čaroděj + Tři schránky Ordenu) přesně tak, jak vyšly v originále. * Prvníčarodějovo pravidlo je román vynikajícího spisovatele fantasy. Příběh Richarda Cyphera předurčeného bojovat s protivníkem nejsilnějším – tím je Darken Rahl, zlověstný mág, který si přeje zničit všechno, co Richard považuje za dobré a krásné, a odsoudit jej spolu s ostatními obyvateli Západozemí k životu v pekle zotročení a ponížení. Richardův život se změní, když zachrání Kahlan, krásnou ženu, která zoufale prchá před Rahlovými úkladnými vrahy, když se pokouší najít Zedda, posledního velkého čaroděje. Pouze Zedd může vysvětit hledače pravdy, člověka s čistým srdcem a silnou vůlí, který bude muset vládnout strašlivou mocí, legendárního Meče pravdy. Pouze hledač může zabránit Rahlovi získat tři schránky Ordenu, které propůjčí moc nad vším živým tomu, kdo je má. Jak se Rahlův plán blíží svému osudovém vyvrcholení, Zedd vyzve Richarda, aby se stal hledačem. Richard se zpočátku zdráhá pozvednout meč a postavit se nebezpečím, která na něj číhají, přijme však tento úkol, když si uvědomí, že jeho svět zvadne pod bičem Rahlovi temné nadvlády…
Trailer:

Darken Rahl začíná ohrožovat svět. Hranice, které oddělovaly jednotlivé země od sebe, nechává strhávat, aby mohly jeho vojska ovládnout země. Považuje se za nesmrtelného a nedělá mu problém zabíjet děti, aby mohl do Podsvětí. Zapomíná ovšem na jednu důležitou věc. Existuje proroctví, které zaručuje jeho pád a dokonce jeho vlastní smrt. Disponuje přeci armádami a hlavně magií. Jeden člověk ho nemůže porazit. Ale co kdyby měl i on magii? Bylo by to teprve potom možné?

Richard Cypher přišel o matku a otce, kterého mu zabilo zvíře. On tomu ale nevěří. Na místě nehody našel až moc důkazů, že to zvíře být nemohlo. Je průvodce v lesích a při cestě domu svého bratra, ji potká. Ženu v bílém, kterou pronásledují jednotky Darkena Rahla. Jako správný hrdina ji pomůže, ale ona se ostýchá a ze začátku jeho pomoc přijmout nechce. Proč taky? Když ale tuto ženu zachránil, vzal si až moc velké sousto. Jeho poklidný život mizí a nahrazuje ho život jakéhosi Hledače pravdy, který má zabít Darkena Rahla. Ze starého dědka Zedda se stane čaroděj a z dívky v bílém Zpovědnice poslední svého druhu. Musí se jim podařit dostat přes hranice a projít takměř celou Středozem, aby se mohli setkat s největším tyranem všech dob. Je dítětem z proroctví, ale co všechno mu tají? O svých přátelích totiž neví vše. Někdy ani neví, co jsou vlastně zač.

Lidé, kteří mají rádi takový ten „fantasy středověk“ si přijdou na své. Autor totiž příběh zasadil do mého oblíbeného prostředí, které z celého srdce zbožňuji. Terry Goodkind si k tomu všemu vytvořil svůj vlastní svět, který se může trochu podobat názvem se sérii od Tolkiena. Zdá se mi, že jednotný název pro svět neexistuje. Je totiž rozčleněná do tří oblastí: Západozem, Středozem a nakonec ona zmíněná D’Hara. Každá je oddělená hranicí a v každé vládne jiná kultura a hlavně jiní panovníci. Zdá se to tak podivné, že země, kteří vedle sebe žijí o sobě prakticky nic neví. Hrdinové mají za úkol proputovat celou zemi, ale udá se to tak rychle, že si ani nestihnete pořádně všimnout rozmanitosti Středozemě. K tomu si autor připravil vlastní hierarchii, která je více než zajímavá svou rozmanitostí a originalitou. No řekněte, je možné tomuhle odolat!?

Styl, kterým Goodkind píše, je zajímavý a hrozně čtivý. V knize najdete onen slavný žánr, kdy musí jeden člověk zachránit svět. Každý ví, že se může podat tato zápletka milionkrát, ale záleží pouze jen a jen na autorovi, jak si s tím poradí a zajistí, aby se četl dobře. A tohle se právě autorovi povedlo. Dokázal v dokonale propracovaném příběhu použít svůj talent k tomu, aby udělal příběh hrozně čtivým a hlavně zábavným. Může se stát, že se i zde najdou místa, která skřípou, ale musím uznat, že se autor snažil takováto místa minimalizovat a příběh se čte plynule, což přidává na jeho kvalitě.

„První čarodějovo pravidlo: Lidé jsou hloupí."

Jako v každém příběhu by neměla chybět láska. A té se nám dostane i v této fantasy. Richard & Kahlan. Kahlan & Richard. Pár, který vám může připomínat Romea a Julii. Jenže tady je to tak trochu více komplikovanější. Rodiny nehrají roli, protože ani jeden ji nemá. Problém je v tom, co by vztah obnášel. Kahlan je poslední žijící zpovědnice a je jejím posláním porodit další a další děti, které by měly pokračovat v – nyní již takměř – vyhlazeném rodě. Ale je v tom ještě něco. Když spolu stráví noc, Richard by se stal jejím otrokem a to ona přeci nechce. Ale nechce se ho taky vzdát, protože by jí to zlomilo srdce. Táhne ji to k němu a ona neví, co udělat. Mohla by svou moc spoutat a tak se zbavit svého břímě. Nutí ji ale pokračovat v linii. Dokáže se zásadně rozhodnout? Jedno rozhodnutí zničí rod zpovědnic, nebo lásku…

První čarodějovo pravidlo je první knihou ze série o Richardovi a jeho dobrodružství. Když se bude zdát, že jeden díl končí a vy budete zírat s otevřenou pusou, můžete se vždy vrhnout do další knihy, která se začne zamotávat a vy budete rádi, že to vše chápete. Stačí totiž malé zakolísání a jste ztraceni. Goodkind totiž příběh pomalu navršuje a ke konci se z něj stává něco… nepopsatelně nedokonalého. Může se zdát, že téhle sérii nadržuji, ale není to tak. Tohle je, společně s jinými knihami, základní kámen fantasy, kterou by si měl přečíst každý, u koho si právě tento žánr našel oblibu. Nebudete své volby litovat, protože pocit lásky, přátelství, ale i strachu a smrti ve vás zakotví a nebude vás chtít pustit.