RC Review: Dcera kostí a dýmu

Autor: Laini Taylor
Vydavatel: Knižní klub
Série: Dcera kostí a dýmu #1
Orig. název:

Co byste dělali, kdybyste se zamilovali do svého nepřítele?
První díl romantické fantasy, která okouzlila svět.
Karou je nadaná, krásná a tak trochu záhadná sedmnáctiletá studentka na pražské umělecké škole. Její tajemství nezná ani její nejlepší přítelkyně Zuzana. Ráda kreslí chiméry, fantastické bytosti, a nikdo netuší, že tato mytická stvoření jsou její rodinou. Přichází a odchází skrze portál za svým zvláštním posláním, kterým ji pověřil čaroděj, který ji vychoval. Neví, že ji sleduje smrtelně nebezpečný a mrazivě krásný anděl, a válka mezi světy dobra a zla brzy vypukne...

Trailer ke knize:

Myslíte, že existují andělé? A jestli ano, jsou to stvoření čisté krásy a dobra? Omyl… I oni vedou válku a to vše z hlouposti, kterou už ví pouze pramálo lidí. Teda, andělů a chimér. Jejich válka se vede dlouhá staletí a nikdo nevidí její konec. Co se ale stane, kdy se anděl zamiluje do démona? Může takovýto vztah existovat? Démon přeci nemůže být s andělem. Nebo snad ano…?

„Bylo nebylo, anděl a démon se do sebe zamilovali…“

Karou je studentka výtvarného lycea v Praze. Její obrazy udivují přátele i učitele. Kreslí totiž magické tvory. Chiméry. Všichni ji považuji za dívku s fantazií, jenže co když to není výmysl? Nezná svoje rodiče a její rodinou jsou právě chiméry. Její opatrovník Brimstone ji posílá po celém světě, aby mu sháněla zuby. Zuby, díky kterým vytváří její opatrovník přání. Po celém světě cestuje pomocí portálů. Vše se ale změní, když se na portálech začnou objevovat znamení dlaně. Poté ale narazí na anděly a hluboko v sobě cítí, že se schyluje k něčemu špatnému. A je tomu taky tak… Portály začnou hořet a zmizí. Válka mezi dobrem a zlem opět vyústí a Karou zůstává sama. I s anděl Akivou, který je její nepřítel. Kdo je on? A kdo je vlastně ona? Měla by pociťovat strach, ale ona cítí něco opačného. Snad touhu být s nepřítelem?

Tahle kniha je zvláštní a kouzelná v jednom. První, co zaujme určitě každého, je to, že se příběh odehrává v naši Praze. V Praze a ne v žádném americkém městečku. Už Praha sama působí velice příjemnou atmosférou a příběh je díky ní nádherně prokreslen. Dalo by se ovšem ale vytknout to, že si autorka něco dokreslila a přizpůsobila vlastnímu obrazu. Ovšem veliké změny neproběhly a Praha aspoň stojí na svých základech. Mohlo by být ale zavádějící fakt, že ti, co Prahu neznají, si ji mohou přikrášlovat tak, jak to autorka sama udělala…

„…a neskončilo to dobře.“

Jména některých postav byly prostě divné. Přeci jenom, řekněte, dali byste někomu v 21. století jméno Kazimír, či Světlana? Asi si autorka neuvědomila, že takové jména prostě „neletí“. Kromě tohoto opravdu zastaralého jména se ostatní hodila a Laini vytvořila nová jména pro chiméry, které k jejich původu tak nějak patří, stejně jako jména pro anděly, neboli serafy.

Kniha je v celku rozdělena na čtyři části. Z toho první dvě se prakticky točí okolo samotné modrovlasé Karou. Ty další se točí v historii o Mandrigal, jakožto chiméře. Její pohled nám přibližuje tu nekonečnou válkou mezi chimérami – démony – a anděly – serafíny -, která nezná konce. Může mezi nimi existovat mír, když jeden druhého bere jako odvěkého nepřítele. Autorka si dokázala pohrát s tímto sporem a vytvořit opravdu zajímavou zápletku. Přeci jen, kdy se setkáme s anděly, kteří nejsou jen tak čistí a i oni mají na rukou krev nevinných? Ať už lidí, nebo chimér…

„Bylo nebylo, jednu holčičku vychovali netvoři…“

Láska v Dceři kostí a dýmu mi zaváněla trochu Romeem a Julií… Opět láska, která je zakázána a přesto naplněna. Andělé byli vždy zobrazování jako dokonalost sama a proč by mělo někomu vadit, že si najde někoho z démonů? Jenže na rozdíl od Shakespeara je tohle trochu více zamotanější a trochu šílenější.

Jak jsem už zmínil, kniha je rozdělená na hrdinky Mandrigal a Karou. Oběma postavám je dodán prostor pro vlastní příběh a přispívá tomu i to, že se prolínají jednotlivé reality mezi Prahou a světem lidem zapovězeným. Styl, kterým Taylorová píše je záživný a s chtíčem se dozvědět další informace budete otáčet stránku za stránkou. Pomáhají tomu i kapitoly, které nejsou vždy dlouhé. Někdy zaberou sotva stránku, nebo půl. Poté se vystřídá třeba kapitola na pět stránek. Sice se to může zdát hektické, ale když se do příběhu vžijete, vychutnáte si to.

„…ale andělé spálili dveře do jejich světa a ona zůstala sama, samotinká.“

Většina lidí si určitě oblíbili onoho dokonalého Akivu. Sice to bude působit podivné, ale já si ho moc neoblíbil. Působil mi tak nějak… podivně. Často se choval uzavřeně a prakticky jste se z něj nic kloudného nedozvěděli. Koncem knihy se ale otevřel a konečně nám něco prozradil. Mou oblíbenou postavou byla asi Karou a Zuzana. Jejich vzájemné vtípky jsem si dokázal představit, protože takhle se prostě studenti baví. A možná trochu zapůsobilo i to, že obě studují výtvarnictví a přeci jen, mám k tomu takový ten menší vztah k tomu kreslení.

Laini vytvořila skvělý svět a opět okořenila Prahu svou magií. Námět byl neobvyklý a magický. Díky autorce jsme se dozvěděli o novém světě plném válek mezi dobrem a zlem. Stejně jako vždy kniha končí otevřeně a nutí čtenáře čekat na další díl. Sice i zde se našly nějaké ty chyby, ale celý příběh to nezkazilo. Dokáže ta láska prolomil tu zášť? Nejmocnějším přáním je naděje, ale ani Karou neví, zda právě naděje bude stačit na nastolení vysněného míru…
Obrázky jsou z Googlu
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Knižní Klub!
Tuto knihu si můžete taky objednat na jejich stránkách