RC Review: Soumrak království

Jonas, rebel zuřící nad nespravedlností světa, se vzbouří proti útlaku, který zbídačil jeho zemi, a stane se vůdcem lidové revoluce.
LIMEROS
Lucia, sirotek adoptovaný královskou rodinou, odhalí pravdu o své minulosti a objeví nadpřirozené schopnosti, které je předurčena ovládat.
MAGNUS
Magnus, prvorozený královský syn vychovávaný svým otcem k násilí a dobývání, začíná zjišťovat, že srdce může být smrtelnější zbraní než meč.
Je předvečer války. Vyberte si svou stranu.

Magie je sice neviditelná, ale existuje všude kolem nás. Spatří ji ti, jenž ví, co hledat a nevěří ti, jenž jsou slepí ke skutečnosti. Magie je v každém z nás a setkáváme se s ní každý den – i když o to vlastně ani nevíme. Co by se ale stalo, kdyby se elementie, základ všech čtyř živlu, ztratil? Mohlo by se stát cokoli, ale jedno je jasné. Země by začala chřadnout a svět by spěl k záhubě.

Na celé zemi se tři království připravují na válku.
V první zemi, Auranosu, žije mladá princezna Cleo, která se vypraví do cizí země kvůli svému příteli Aronovi, aby si koupili tamější víno. Místo toho se jejich návštěva zvrtne v něco strašného. Aron zabije nevinného člověka a právě tento čin rozdmýchá už tak jemné vztahy, které v celé zemi vládnou. Cleo se ze strachu vrací domů, kde se dovídá, že její sestra pomalu umírá. Jedinou šanci na uzdravení je najít ztracenou Strážkyni, aby ji pomohla. Je ale možné ji najít? Strážcové přeci neexistují…
Druhou zemí je Paelsie. Jonas, bratr zemřelého Tomase, kterého zabil Aron, se vydává na cestu plnou vzteku a pomsty. Je připraven se pomstít Cleo, Aronovi a celému Auranosu. Vydal se na cestu msty a krve, ale vůbec netušil, že svým jednáním se stane pouze malou loutkou v mnohem větší hře. Dostane se do války a teprve tam si uvědomí, co svám jednání zapříčinil…
A nakonec Limeros, ve kterém vládne krutý král, jehož syn, Magnus cítí zvrácené city ke své sestře Lucii. Jeho otec chce mít ze svého syna dokonalý vraždící stroj, který by po něm dokázal převzít titul „Krvavý král“, ale Magnus takový není. Místo toho se snaží chránit svou sestru, ale postupem času se jeho srdce začne měnit v kámen a je rozhodnut se zúčastnit války, zabíjet a snaží se v sobě probudit zlost, kterou zdědil po svém otci. I když se tyto postavy nikdy nesetkaly a existují v naprosto odlišném království, je osud svede dohromady, neboť s nimi má důležité plány. Aby ukončili válku, nebo aby ji ještě více rozdmýchali a zničili tak celý svět… Hra o osud světa může začít!

„Kouzlo si najde lidi s čistým srdcem, i když mají pocit, že je vše ztraceno.“

Morgan Rhodes si pro všechny čtenáře připravila opravdu zajímavý svět, který je rozdělen do třech království, které sice sídlí na stejném ostrově, ale přesto jsou naprosto odlišné. Každé království má různé tradice, zvyky a – to především – jinou kulturu.Nemusíte se ale bát, že by příběh trval jenom na jednom ze zmíněných království. Díky kapitolám, které přeskakují z postavy na postavu do různých zemí a situací, je čtenář neustále zahlcován novými informacemi ze stran všech hlavních postav a toho, co se v jejich zemích právě děje. Někdy je to ale spíše hektické a chvíli mi trvalo, než jsem si uvědomil, že jsem v úplně jiném kraji. Přeci jen, pět postav je už trochu moc, no ne?

Připravte se na knihu plnou smrti, krve a postav, ve které se leckdo lehce ztratí. Morgan Rhodes nemá problém během několik stránek zabít jakoukoli postavu, což by se dalo lehce přirovnat k slavným Hrám o trůny. Přesto, že smrt mnohých postav byly nečekané, necítil jsem žádný soucit, nebo smutek. Autorka to totiž popisuje tak nějak ploše, jednoduše a při čtení máte pocit, jako kdyby to vše byla deska bez jakýchkoli nerovností. Stejně jsou na tom i postavy – těch je v příběhu moc a nebýt seznamu na počátku knihy, lehce by se v i ostřílený nich čtenář ztratil – co teprve začátečník? Mnoho informací a málo prostoru na vykreslení jednotlivých prvků.

Po slibném začátku, během kterého si autorka připravila prostředí pro fantasy středověk plný rytířů, kouzel a lží, se příběh nějak ustálil a tempo se nějak zklidnilo. Nemohu říci, že by se vše zastavilo na mrtvém bodě; tak to vůbec není. Místo toho se ale řešila neustálá politika mezi zeměmi, různé lži, přetvářky a odhalování tajemství mezi postavami, kterých bylo poměrně dost a pár z nich šlo lehce vyvodit. Takměř do konce knihy vše postupovalo plynule, avšak v průběhu se stalo několik zvratů a vražd, které byly nečekané a zase o něco posunuly příběh dopředu – což je pouze a jen k dobru, protože nebýt toho, tak se příběh asi vážně zastaví.

„Pravda je nebezpečná jen tehdy, když dokáže zranit.“

Kromě hlavní dějové linky se zde ale taktéž nachází vedlejší, která se nezabývá válkou, k níž se schyluje, ale zaměřuje se na hledání Spříznění, elementie a navrácení magie do celého světa. Spříznění je název pro dva prsteny, které obsahuji neomezenou moc dvou ze čtyř elementů – země, vody, ohně a vzduchu. Této lince se ale v celé knize autorka moc nevěnuje a vše naznačuje tomu, že právě toto téma bude hlavní myšlenkou dílů příštího. Takže jediné, co nám zbývá, je doufat, že se nebudou řešit vztahy, problémy země a neustálé vraždy různých postav.

Soumrak království je opravdu zajímavá kniha, ve které se autorka s ničím nepáře a jde rovnou na věc – víceméně. Některé věci v knize mi přišly zbytečné a problémy, se kterými se hlavní hrdinové setkávali, se řešily až moc lehce, nebo při takovýchto scénách vždy někdo umřel – dalo by se říci, že mnoho z jednotlivých úmrtí bylo naprosto zbytečné. Přesto mě ale tato kniha mile překvapila a těším se na další díl, protože první díl skončil otevřeně dostatečně na to, abych se rozhodl si pořídit další díl. A kdo ví, možná se autorka poučí ze svých chyb a určité věci více propracuje a dá knize kousek ze sebe.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Egmont
Knihu si můžete taktéž pořídit na jejich stránkách!