Review: Společenstvo prstenu

srpna 28, 2012

Název: Společenstvo prstenu
Počet stran: 480
Autor: John Ronald Reuel Tolkien
Vydavatel: Argo
Série: Pán prstenů #1
Filmové zpracování: Zde
Orig. název: The Fellowship of the Ring


V dávných dobách vykovali elfští kováři prsteny moci, netušili však, že Temný pán Sauron dal vyrobit ještě Jeden prsten, který měl vládnout všem. Spojené armády lidí a elfů nakonec Saurona porazily a prsten mu odňaly, tato magická věc se však ztratila, aby po mnoha letech padla do rukou Bilba Pytlíka. Trilogie Pán prstenů vypráví o nebezpečné cestě Bilbova příbuzného Froda, který musí opustit ospalou vesničku Hobitín v Kraji a vydat se na nebezpečnou cestu přes celou Středozem k Puklinám osudu, aby zničil Prsten, a zmařil tak Sauronovy temné plány.


Kdo by neznal starý (zato kvalitní) příběh, který je zfilmován, jsou na něho parodie a dodnes si všichni pamatuji určité scény z tohoto filmu. Všichni jistě ví, že má Pán Prstenů (zkr. PP) stejně jako film tři díly. A já jednoduše neodolal a musel jsem si tuto trilogii přečíst.
Doma mám ilustrované vydání a tudíž se bude vše vztahovat k němu.
Hned, jakmile knihu otevřete, se nepustíte do děje. Právě naopak. Ze začátku se naučíte něco o historii hobitů samotných. V +- 6 stránkovém dodatku na začátku knihy se dozvíte vše o hobitech. Zvyklosti, vznik, usídlení a vše, co potřebujete k tomu, abyste se s nimi dokázali vžít. Jakmile přejdete přes dodatek, (který byl místy nudný :/ ) vtáhnete se do děje.
Hobit Frodo žije společně s Bilbem Pytlíkem ve Dna Pytle. Právě se celé údolí - kde oba bydlí - připravuje na velikou oslavu Bilbových narozenin, kterých se (myslím) jako jediný dožil ve vysokém věku. Nikdo ale neví, co Bilbo vlastně vlastní.
Oslava je veliká a všichni se dobře baví a Gandalf, starý čaroděj, který navštěvuje Bilba, se stará o triky, které rozveselí nejen děti, ale taktéž dospělí. Dokud nepřijde na Bilbův proslov. Tam se loučí společně se svými přáteli a blízkými. A najednou: Puf! Bilbo zmizí. Ano, do této doby se to s filmem dá srovnat. Avšak poté se film začne rozcházet kdo ví kde a kniha si žije vlastním životem.
Frodo Bilba zastihne v domě, který mu později odkázal. Tam se strhne pár těch monologů a Bilbo předá Frodovi v obálce prsten.

„Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže.“

Frodo poté čeká, než se Gandalf vrátí z Minas Tirith. Do kraje, kde bydlí ale vtrhnout Nazgulové a začnou po Frodovi pátrat. Ten před nimi utíká a příběh mě vtrhnul hned, jakmile se začal Frodo společně se zahradníkem Samem, Pipinem a Smíškem.
Frodo je velice mladý na to, aby již nesl břemeno nést prsten, který jako jediný vládne všem ostatním prstenům. Je mladý a v některých ohledech hloupý. Já si ho ale oblíbil a těšil jsem se, dokud se opět nepohnuli z místa a nezažili další dobrodružství se svými přáteli.
Nevím, jestli je hodno kritizovat tento první díl napínavé fantasy série. Já se přesto ale tohoto ‚břemene‘ ujmu.
První díl mě zaujal hned, jakmile jsem ho otevřel. Příběh byl čtivý, rychlý a nezadrhával se. Sice jsem se musel někdy kousnou do rtu a vydržet vyjadřování některých postav. Přeci jsem se vždy uspokojil myšlenkou: „Tato kniha je už snad více než 50 let stará.“ Ano, kniha se sice stále renovuje a opravují se některé slova, přesto je ovšem plná starého jazyku, který se někdy sice zadrhne, ale pokračuje stále dobře.
Nejvíc, co se mi líbilo, byly básničky, které jsem si velice oblíbil. Někdy mě popravdě trochu naštvalo to, že byla básnička na tři strany, ale budiž. :) Přesto se ale básničky prozrazovaly také hodně věcí z historie celé země: Středozemě, ve které se všechny tři díly Pána prstenů (stejně jako Hurinovy děti + Hobit) odehrávají.
Popisy byly nad míru mého chápání. Autor si dokázal pěkně pohrát se slovy a ve vaší mysli se hned začne svět vytvářet a nemusíte se na něj nějak urputně soustředit. Je ale taky pravda, že se autor docela často věnuje popisům, ale někdy je k představě opravdu potřebuji.
Postavy byly pěkně popsány a co se mi líbilo byl fakt, že nebyly černé a bílé. Vezmeme si na příklad Sarumana. Byl hodný a pomáhal ostatním. A co se s ním stalo? :D Velice silný nepřítel, který se snažil družinu zastavit. To je příklad toho, že i z hodných postav se dokáže stát zlá a zákeřná postava, která se snaží ovládnout celý svět.
Pozn.: Ještě nejvíce si ale pamatuji, jak jsem vedl diskuzi s kamarády o tom, co si vlastně myslí o Tomovi Bombadílovi. Jedna kamarádka mi řekla, že dokonce četla na internetu, že si někteří myslí, že je zlý a jiní, že je hodný. Poté říkala ještě něco, ale to jsem už jaksi zapomněl… :D
Já viděl film snad 10x ale věděl jsem, že se od knihy bude lišit. Nevěděl jsem ale jak moc. Kniha byla plná faktů a věcí, které ve filmu (jak je známo) vynechali. Já osobně po přečtení prvního dílu dávám přednost knize před filmem.  
Kniha je také doplněna velice nádhernými ilustracemi, které jsou sice pozadu s příběhem, ale přesto jsou nádherné :)
Je pravda, že se od světového díla nedá čekat nic jiného než úspěch. Tato myšlenka mě doprovázela, dokud jsem knihu nedočetl a nezavřel její desky. Knihu doporučuji, jelikož se velice rozchází s filmem a v knize se dozvíte mnoho více informací, které ve filmu nikdy nezazní. Ano, sice je poznat, že je to napsáno trochu starším jazykem, ale číst se to dá! Proto Vám mohu PP pouze a jen doporučit, jelikož skoro jako jediná patří do literatury, kterou by měl aspoň každý člověk přečíst. :)


You Might Also Like

3 komentářů

  1. Určitě souhlasím s tvým hodnocením - kniha je skvělá, určitě by si ji mělo přečst co nejvíce lidí :)

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím :) ;) Takovouto klasiku by neměl nikdo přehlédnout :)

    OdpovědětVymazat
  3. Klasika nad klasiky! Tolkien a jeho barvení a líčení světa, který sám stvořil! Úžasné, dech beroucí a nepopsatelné čtení!

    OdpovědětVymazat

Statistika

TOPlist