Review: Město čarodějů

Název: Město čarodějů
Počet stran: 272
Autor: Tereza Janišová
Vydavatel: X.Y.Z.
Série: Erilian #1
Rozhovor s autorkou: Zde

Mocné město Erilian řídí Velká rada čarodějů, není jednoduché se stát jejím členem, každý by jím chtěl být. Někteří i za cenu zločinu. To ale hlavní hrdinka Kiara, vyrůstající u svého poručníka lorda Tesiana, zatím netuší. Stejně tak nezná pravdu o smrti svých rodičů… S Kiarou se setkáváme v okamžiku, kdy vstupuje na Univerzitu magických věd jako studentka prvního ročníku. Od toho okamžiku je konec bezstarostnému dětství. Do jejího života vstupuje láska, zklamání a nečekané odhalení vlastní minulosti…

Město čarodějů - svět magie, území velké lásky, v němž dobro bojuje se zlem a místo, kde se nakonec ukáže, kdo je skutečně dobrým a kdo ne. Strhující fantasy příběh mladé autorky Terezy Janišové doplňují jedinečné ilustrace Petra Vyorala.

Trailer:

Erilian je město plné čarodějů. Na první pohled se může zdát, že zde díky magii může fungovat tak, jak si to představujeme. Pravda je ale jiná. Dokonce i v tomto poklidném městě se dějí věci za jedním účelem: Získat moc.

Před dvanácti lety byli rodiče Kiary zavražděni. Pachatel ji vymazal vzpomínky, aby ho neprozradila. Protože neměla nikoho jiného, kdo by se o ni staral, byla svěřena do péče lordu Tesianovi, otcovu příteli. Tomu byl ale zabit syn Lyrazem Perelianem, kterého Velká rada čarodějů vyslechla, zprostila viny a propustila. Kiara rostla jako z vody a díky podpoře lorda byla přijata na Univerzitu magických věd! Pomalu ale zjišťuje, že její rodiče nezemřeli na Dračí chřipku, jak se dozvěděla, ale že šlo o vraždu. A při každé vraždě musí být i pachatel…

Erilian – Město čarodějů je z pera mladé autorky: Terezy Janišové. Na to, že je to její prvotina, teda klobouk dolů. Vymyslela zcela nový svět, ve kterém se praktikuje magie a rovnou si do něj vložila i některé své koníčky. Ať už irské tance ala gilleans s ohni, nebo oblíbené zvířátko v podobně roztomilého dráčka. Myslím, že aspoň trochu pozvedla úroveň českých fantasy. (Neříkám ale, že ostatní knihy jsou špatné! Záleží na autorovi…)

Studentka Kiara je často trochu dětinská. Přijde mi to ale trochu podivné, když umí ovládá všechny předměty, až na jeden. Často mi přišla tak nějak citově nestálá a její pocity se neustále střídaly. Na jednu stranu vypadala jako „paní dokonalá“ a na straně druhé jako malé dítě.
Zato ale pan Lyraz je něco jiného. Osobně mi tato postava sedla asi ze všech nejvíce. Může se zdát, jako pan Dokonalý, který vše umí a vše zvládá (nemluvě o létání na gryfovi), ale přesto jsem si ho oblíbil trochu více, než Kiaru. To, že jeho život není ujasněn z něho dělá o mnohem lepší postavu, než nezkušenost hlavní hrdinky.

Nesmíme taky opomenout vtipné a srandovní scény, kterým se může Erilian s dalšími českými fantasy, chválit. Autorka taky nepoužila časté „obkecávání“ a netrávila čas dlouhými popisy. Stejně tak musím pochválit nápaditost. V dnešním světě je už obtížně napsat něco, co už nebylo vynalezeno. Kniha vyniká nápady. Ať už tajemství, co se pod městem skrývá, nebo samotné pověsti. Mohu s radostí říct, že v knize neočekávejte elfy a trpaslíky. Vystupují zde hlavně čarodějové, občas nějaký ten gryf a jeden dráček.

I když mě to mrzí, děj má slabá místa. Zprůhlední tak skvělý příběh a už na začátku si uvědomíte, kdo za vraždou stál a když se v knize opravdu pachatel ukáže, nijak vás to nepřekvapí. Tady jde vidět, že se jedná o autorčinu prvotinu.

Na rozdíl od dílu druhého se z města ven nedostaneme a budeme skoro celou knihu řešit vztahy mezi jednotlivými postavami. Mě osobně se to líbilo, ale nemohu říct, že úplně zaujalo. Nebojte se, nebude se to řešit celou knihu! Kromě tohoto zde budeme ale řešit lásku, tajemství a již zmíněné hledání průhledného vraha. Skoro celou knihu se nebude nic dít, až ke konci, který se mi opravdu hodně líbil!

Ke knize jsou taky ale přiloženy obrázky! Na ty nesmíme zapomenout. Nádherně doplňují děj a dávají Vám aspoň trochu představy, jak vůbec hlavní hrdinové, nebo místa vypadají. Na deskách knihy taky najdeme mapu celého Erilianu s popiskami míst. Obrázky jsou seřazeny správně a ani jednou se nestalo, že by obrázky předbíhaly ději. Jen tak okrajově, ilustrací se chopil Petr Vyoral.

Na závěr bych mohl říct, že i když se jednalo o prvotinu, nemohu říct, že to byla ztráta času. Kniha byla pěkná a v jistých místech promyšlena. Mohu ale s radostí říct, že kniha (i autorka) mají budoucnost. Druhý díl se vyvedl rozhodně lépe! Aspoň jsem si odpočinul od toho neustálého zachraňování světa a aspoň  trochu jsem si oddechl. Jestli máte rádi fantasy, knihu si přečtěte. A nezapomínejte, že se jedná o české fantasy, které v Česku jen tak často nenajdeme.