Review: Anna krví oděná

Název: Anna krví oděná
Počet stran: 272
Autor: Kendare Blake
Vydavatel: Baronet
Série: Anna #1
Orig. název: Anna Dressed in Blood
Cas Lowood zdědil vzácné poslání: zabíjí mrtvé. Před ním to dělal jeho otec, dokud nebyl hrůzně zavražděn duchem, kterého měl zabít. Vyzbrojen otcovým tajemným a smrtícím athame, Cas cestuje po zemi se svou čarodějnickou matkou a kocourem, který větří duchy. Společně se vydávají po stopách legend a místního folklóru a snaží se držet krok s mrtvými zabijáky. Otravné věci jako budoucnost neřeší a přátele si drží od těla. Když přijedou do nového města, aby našli ducha, jemuž místní říkají Anna krví oděná, nečeká Cas nic než obvyklou rutinu: nastěhovat se, vypátrat a zabít. Místo toho ale najde běsnící prokletou dívku, přízrak, s jakým se dosud nesetkal. Stále nosí šaty, které měla na sobě v den své brutální vraždy roku 1958. Tehdy byly bílé, ale teď jsou rudě potřísněné a kape z nich krev. Od své smrti Anna zabíjí každého, kdo se opováží vstoupit do jejího opuštěného viktoriánského domu, kterému kdysi říkala domov. Avšak z nějakého důvodu Casův život ušetří.

Každý z určitě slyšel, nebo dokonce i viděl ducha. Nehmotnou věc, která straší a někdy i zabíjí. Někteří se spolehnout s modlitbami, jiní se zaříkáváním a někteří strašení ignorují. Existují ale lidé, kteří tyto duchy hledají a posílají je pryč. Kam, to nevědí. Vždy se ale najde někdo, kdo je silnější, než ostatní. Třeba Anna. Anna, která byla zabita v nyní se mstí. Pohled na ní vás zabije. Ovšem, kdo ví, co zapříčinilo její pomstychtivost? Může se stát, že se vlastně mstít nechce? Ale proč potom? Toť zůstává otázkou, na kterou se musí najít odpověď. Jestli ale existuje…

Cas se se svou matkou stěhuje co chvíli. Musí cestovat, protože přijímá zakázky. Zakázky na zabíjení duchů. No řekněte, není to skvělá práce? Tuto práci zdědil po otci, kterého našel mrtvého. Nemůže říci, že se mstí, protože on pokračuje v otcově linii, kterou by musel převzít. Porazil už pěknou hrstku duchů, ale to ještě nevěděl, že před ním bude stát Anna. Anna, jejíž jméno vyvolává husí kůži všem v Thunder Bay. Cítí, že ho k ní něco táhne a od první chvíle, co viděl její jméno na papírku věděl, že to nebude normální práce. Je to něco silného, i když ví, že Anna zabíjí mrknutím oka. Proč se mu zdá jeho život s ní tak moc spřízněný. Ještě nikdy nic takového k duchovi necítil. K tomu noční můry a smrt lidí okolo něj. Musí ji zastavit, ale neví jak. Je moc silná. Ale Anna není jediný problém. Je tady toho mnohem více. Další nebezpečí spí a čeká na svou příležitost, aby mohlo Casovi zabodnout dýku do zad.

Okolo ramene se mi mihnou černé vlasy, dva nebo tři pramínky, které mě lákají blíž. Otočím se a protnu vzduch, tak napůl s očekáváním, že tam nebude, že v tu chvíli zmizí. Ona ale nezmizela. Vznáší se přede mnou, s polovinou chodidel nad zemí.

Je mnoho lidí, kteří mají rádi duchařské příběhy. Při čtení takovýchto knížek se musí ale postupovat opatrně. Musí se navodit správná atmosféra a číst při lampičce. Anna krví oděná je právě to, co se při této atmosféře číst musí! Kdyby se tento rituál porušil, příběh už nebude působit tak strašidelně, jak to autorka zamýšlela. Děj se odehrává v takovém tom pravém strašidelném období. Listopad. Smutné počasí a lidé, kteří si povídají o Anně a přitom netuší, že existuje. Prostě správný duchařský příběh, při kterém tuhne krev v žilách!

Hlavní postava je sympatická od začátku. Cas je prostě správný kluk v pubertě a většinou doprovází příběh se svými povedenými hláškami. Sice se zdá trochu klišé, že už v tam mladém věku zabíjí duchy, ale… no, kdyby byl starší, už by to tak nějak k té postavě nesedělo. Ze začátku jsem se trochu strachoval, že bude úplný pitomec, co zabíjí duchy, je emo a nemá rád vše živé. Opak byl pravdou. Byl strašně sympatický a do téhle knihy se opravdu hodil.

Mohu vás ujistit, že nebude šílet z toho, že další díl zatím není k dostání. Kendare totiž zavrcholila děj, jak se patří a neskončila vše otevřeně. Přesto si ale myslím, že vás příběh donutí si druhý díl pořídit, protože dávka strachu, kterou vám autorka nabízí, se jen tak nezahazuje. Krev zde stříká jako voda, končetiny létají vzduchem, nebo při lepších případech chybí. Autorka se nenechala vystrašit a vylíčila vše až trochu moc věrohodně. No co, strašidelný příběh bez krve by nebyl to pravé.

Věci, které oči vidí jasně a nejdou zapomenout, jsou horší než skrčené černé postavy, co jsou ponechány představivosti.

Další zajímavá věc byl postřeh, že Anna je sice hlavním problémem v knize, ale postupem času si uvědomíte, že byla tím prvním problémem. V půli knihy se totiž začnou objevovat další nebezpečí, které jsou ještě více smrtelnější než samotná Anna. Nemusíte se bát, že byste se při knize nudili. Je napsaná strašně čtivým stylem, který vám nedá spát. Při čtení se budete bát a hlavně smát. Tahle kombinace by nikdy neměla být pospolu ruka v ruce, protože to ještě více pozdvihuje děj. Anna krví oděná je tou správnou knihou, která by neměla chybět v knihovničce. Příběh je promyšlený a propracovaný. Odhaluje nám tajemství světa mrtvých, kteří jsou tady s námi. Je pouze na nás, zda si pozveme někoho, jako Case, nebo budeme pouze žít, jako kdyby se nic nedělo. Né vždy může být ignorace tím nejlepším způsobem…