RC Review: Jiskra v popelu

Autor: Sabaa Tahir
Vydavatel: Host
Série: Jiskra v popelu #1
Orig. název: An Ember in the Ashes

Své tělo a krev zaslibte Impériu. Srdce si však ponechejte.

Sirotek bojující za svou rodinu. Voják bojující za svobodu. Jiskra v popelu je epická fantasy odehrávající se v brutálním světě podobném Římské říši.

Laia je dívka z lidu Učenců, který žije pod tvrdou nadvládou Válečnického impéria. Když je její bratr zatčen za velezradu, nabídnou jí učenečtí povstalci bojující proti Impériu dohodu: pokud se nechá prodat jako otrokyně na imperiální vojenskou akademii a bude pro ně špehovat, zachrání jejího bratra před popravou.

Elias, nejlepší voják na akademii, je znechucený pronásledováním a zabíjením Učenců a rozhodne se dezertovat. Než však stačí utéct, dostane příkaz zúčastnit se Zkoušek, nemilosrdné soutěže, z níž má vzejít nový válečnický císař. Prohrát znamená okamžitou smrt, zvítězit znamená ztratit vlastní duši.

Když se Laiiny a Eliasovy cesty na akademii zkříží, oba zjistí, že jejich osudy jsou propojené víc, než by si vůbec dokázali představit, a že jejich rozhodnutí může změnit budoucnost celého Impéria.

Velebte Impérium a váš život bude sice těžký, ale bude aspoň nějaký. Učenci, kdysi dávno mocný lid, dnes pouze zotročený národ, přežívají ve stínu strachu a obav. Všichni čekají na chvíli, kdy povstanou a opět se stanou svobodnými. Odboj je ale pronásledován a ze strany Impéria potlačován. A tak Učenci vyčkávají na jiskru, která by započala změnu. Jiskru, která by mohla sežehnout celý svět.

Laia pochází z rodu Učenců trpícím pod tyranii Impéria. Kdysi dávno sice přišla o oba rodiče, ale pořád má kolem sebe bratra a prarodiče, kteří stojí při ní a pomáhají jí. Byli tady pro ni v nejtěžších chvílích; byli to právě oni, kdo z ní vytvořili Laiu, sebevědomou a tvrdohlavou dívku. To vše do doby, než její bratr přinese skicák s nákresy největšího tajemství Impéria. Během mrknutí oka se Laie celý život roztříští – její bratr je zatčen za velezradu a všichni, které milovala, jsou ji vzati tam, kam je nemůže následovat. Utíká pryč, ale má vůbec šanci na přežití ve městě bez jídla, přístřeší a kohokoli, kdo by se Učence pronásledovaného vojáky zastal? Ví, že sama bratra nikdy nezachrání. Jedinou nadějí je odboj, který v ní vidí potenciál, avšak svou pomoc chtějí oplatit protislužbou. Musí se vydávat za otrokyni u nejmocnější a nejkrutější ženy Impéria. Záchrana bratra je pro Laiu nejvyšší prioritou, ale je dost tvrdá, aby u ženy vyvolávající strach i v zocelených mužích, přežila? Přeci jen, její bývalá otrokyně nespáchala sebevraždu z pouhého rozmaru.

Elias, nejlepší voják Impéria, je jeden z mála lidí uvědomující si skutečnou podobu systému Impéria. Je zhnusen sám sebou, společností, šamšíry, jež obraly o život již desítky lidí. Na rozdíl od svých přátel v krutosti, týraní a zabíjení nevinných nevidí smysl. Proto se hned po jmenování plnohodnotné Masky rozhoduje pokusit o útěk z akademie skrz katakomby – teprve poté by mohl být svobodný. Je ochoten opustit své přátele, dokonce i Helenu, k níž cítí velkou náklonnost. Jeho dokonalý plán ale zkříží auguři v okamžiku, kdy vyhlásí Zkoušky na výběr nového císaře, který má nastolit novou éru. Jeden císař, jeden Krkavec, dva mrtví. Do toho všeho se zaplete jedna otrokyně u kapitánky šerosrázské akademie. Osudy mnoha lidí jsou propleteny a budou ukončeny ve prospěch Impéria… nebo světa, k němuž se blíží revoluce.

Život je plný okamžiků, které nic neznamenají. A pak jednoho dne přijde jediný okamžik, který rozhodne o každé následující vteřině. Okamžik, kdy Darin vykřikl – to byl přesně takový okamžik. Byla to zkouška odvahy a síly. A já jsem v ní neobstála.

Země plná písku, jedna nebezpečná válečná akademie a odboj, který se snaží získat bývalou slávu zotročeného národa. Sabaa Tahirová svůj svět – podle všech zdrojů inspirován antickým Římem – staví pomalu, možná až pomaleji, než je zdrávo. Dává si ale záležet na kvalitě fungující dostatečně na to, aby vše držela pohromadě a utvářela aspoň prchavou myšlenku celku. Malé semínko potenciálu provázeného s autorčiným světem, její snahou odhalovat záclonku zakrývající historii Impéria, zotročených Učenců a život a výcvik masek, opravdu v Jiskře v popelu existuje. Kniha se dá tak sama o sobě považovat za přírůstek do česky vydaných young adult jako kousek něčeho, co neobsahuje na první pohled patrný klišovitý milostný trojúhelník, což příběh oprošťuje a dává mu tak volnost si žít vlastním životem. Avšak kde něco nabude, musí taky pozbýt. Dá se pochopit, když narazíme na upadající atmosféru působící plošně; prominout se dá i období, které je antickému Římu vzdálené stejně jako mysl mnohých ve škole. Ovšem na to, aby kdokoli přehlédl naprosté udupání děje a postav do země, by musel být každý čtenář naprostý neznaboh světa skutečného, o tom literárním nemluvě. Protože to, co spáchala Sabat Tahirová, se dá přehlížet stěží.

Dá se říci, že Jiskra v popelu je dalším příkladem knih, které samy o sobě dokážou fungovat – hoďte je do vody a uvidíte, že jádro příběhu bude plavat. To, že se kolem něj ale bude koncentrovat velká dávka omáčky, se odstranit bohužel nedá. Prostředí šerosrázské akademie Sabba Tahirová zabíjí průběžně a každá další rána znamená malý infarkt celé knihy. Děj se sune slimáčím tempem, je klasický, průhledný, nevýrazný. Jedno velké klišé, se kterým se můžeme setkat v jakémkoli průměrném výtvoru. Jiskra v popelu z řady nevybočuje ničím naprosto originálním a zajímavým. Nemusíte být ani zběhlí v young adult a dystopiích, abyste už ve čtvrtině odhadli, jak kniha dopadne; už po pár kapitolách věděli, jaké budou kroky postav a za jak dlouhou nastanou zvraty, které by měly čtenářům připomenout, že děj je udržován při životě. Únik nikdo nenalezne ani v akčních scénách, ve kterých jde vidět autorčina snaha, avšak výsledek nedosáhl zdaleka kýženého efektu. Sabba Tahirová chce, aby byl její příběh napínavě akční, plný obratů, ze kterých budou oči přecházet. Ve skutečnosti je vše prostoduché a až moc jednoduché. Všechno žije jenom sílou vůle a teprve až na této knize můžete být svědky plynutí proudu času, které je v tomto podání opravdu velmi pomalé.

Dalším bodem úrazu je hlavní hrdinka, mladá Laia, která během jedné chvíle přijde takřka o vše. V prologu nám slibuje svou odvahu bojovat proti zlu a systému; snaží se nám vnutit, že je schopna jít naproti osudu a přijmout vše, co bude třeba, aby zachránil své milované. Jenže poté se ukáže, jak naivní vlastně je. Do bubliny představy spravedlivého a hodného světa nikoho nevpustí. Její činy jsou iracionální a dokonce i po tom všem, co ztratila, je pořád odhodlána věřit každému slovu – ať už tomu od přítele, či nepřítele. Málokdo by se jí přeci opovážil lhát, když jsou její činy tak smělé, nemám-li pravdu? Protiklad k její osobě měla být postavena osoba Eliase, jehož život je plný pochyb a opět té naivní představy, že dokáže všemu zlu učinit přítrž – a když už ne zcela, tak před ním aspoň uteče. Jedinou výjimku tvoří z více jak tři sta stran až velitelka šerosrázské akademie, ďábel v ženském těle. Jako postava aspoň trochu vyniká, má osobitý charakter. Její kouzlo nespočívá ani tak v krutosti a týrání, ale spíše v tom, že se jako jedna z mála přibližuje tomu, aby byla vytvořena dostatečně reálně na to, aby byla ovládána jako dřevěná loutka. Každý ostatní aktér knihy je nevýrazný kámen, který letí tam, kam ho autorka hodí. Žádný odklon, žádná pravděpodobnost, že začne sám od sebe létat. Sabaa Tahirová nevnesla do vlastní knihy život, natož velkou dávku kreativity. Zklamala. Neztrácí tím pádem čtení knih všechno, kvůli čemu je to tak neobyčejný zážitek?

„Na světě jsou dva druhy viny,“ řeknu tiše. „Jeden z nich je břemeno a ten druhý ti udává směr. Musíš dovolit, aby ti vina sloužila jako něco, co tě pohání. Aby ti připomínala, kým se chceš stát. Udělej si v mysli tlustou čáru. A už ji nikdy nepřekračuj. Máš duši. Je poškozená, ale je tam. Nedovol jim, aby ti ji vzali, Eliasi.“

Jiskra v popelu je dostatečně fikaná na to, aby klamala svým vzhledem. Navenek nás láká kvalitně provedená obálka, zajímavá anotace, nadšené recenze čtenářů, na které se lehce narazí, než na ty negativní. Avšak každý by si měl dávat pozor na pravou podobu této knihy. Hlavní hrdinka je naivní, hloupá a věří svým vlastním představám. Elias je mladý bojovník, který má dost zabíjení a myslí si, že svým odchodem z Akademie změní vše kolem sebe. Svět je vše, jenom ne antický, čemuž ani nepomáhá příběh táhnoucí se jako týden před výplatou. Možná přinese další díl změnu. Možná ne. Důležité je se ale zeptat: Oplácí se tedy trávit čas zrovna nad touto knihou?

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihcentrum.cz
Knihu si můžete pořídit: Host | Knihcentrum