Review: Cesta králů

Název: Cesta králů
Počet stran: 912
Autor: Brandon Sanderson
Vydavatel: Talpress
Série: Archiv Bouřné záře #1
Orig. název: The Way of Kings
První kniha plánovaného desetidílného cyklu je vstupní bránou do světa Rošáru. Rošár je kamenná země zmítaná bouřemi, jimž se přizpůsobila příroda (rostliny rostou z kamene a v bouřích se zatahují do země, zvířata se ukrývají do ulit a tvrdých schránek) i lidé (města se staví podle přesných schémat v místech mezi skalami). Při bouřích se uvolňuje zvláštní energie, bouřná záře, kterou je možné nabít polodrahokamy a ty potom využít třeba k pohonu fabriálů (důmyslných zařízení, která lidem zjednodušují život). Předurčení jedinci dokáží pomocí bouřné záře znásobit své síly a získat mimořádné schopnosti. Tento svět čelí dvěma hrozbám: periodickým obdobím katastrofálních spouští, z nichž ta nejhorší a poslední má teprve přijít, a odvěkému nepříteli, pustonošům, proti němuž lidstvo v dávné minulosti bránily rytířské řády paprsku, než záhadně zmizely ze země. Lidem po nich zůstaly jenom střepkordy a střepláty, mystické zbraně, které mění obyčejné lidi v neporazitelné válečníky. Není jich mnoho a platí se za ně královstvími. V tomto světě se odvíjejí na pozadí poněkud absurdní války aletů proti paršendům osudy tří hlavních hrdinů, zprvu samostatně, postupně se v náznacích začínají prolínat. Jasnopán Dalinar Kholin, bratr zavražděného aletského krále a vojenský velitel, usiluje o návrat k dávným rytířským ctnostem podle staré knihy Cesta králů, což vyvolává nesouhlas širokého okolí. Za bouří trpí halucinacemi a to všechno ho postupně připravuje o autoritu. Mladá dívka Šalán po smrti svého otce usiluje o studium u Dalinarovy neteře Jasny Kholinové, známé badatelky a kacířky. Šalán k tomu ovšem nevede zdaleka jen touha po poznání. potřebuje Jasnin fabriál. Lékařův syn Kaladin se vzdává kariéry, aby mohl chránit svého malého bratra, který je povolán do války. Shodou nepříznivých okolností upadá do otroctví a stává se ochráncem těch nejubožejších, kteří už dávno rezignovali. Všechno se začíná zaplétat.

Velebouře sužují Rašár od pradávna. Vždy, když se tato pohroma blíží, se všichni schovají do svých příbytku s vědomím, že každý, kdo v tomto počasí vyjde ven, je odsouzen k záhubě. Když ale velebouře pomine, život všech se opět vrátí k normálu. Přesto se celý Rošár začíná měnit. Velebouře jsou jenom malý střípek toho, co se blíží. Spoušť je na cestě. Je jenom otázku času, než dorazí a zničí vše, co bylo lidem drahé.

Král Gavilar, panovník velké země jménem Aletkaru, je mrtev. Ve chvíli, kdy měla být mezi Alety a Paršendy uzavřena mírová smlouva, byl zabit vrahem najatý druhou stranou. Od té doby začala válka, která trvá šest let. Šest dlouhých let, kdy se vojska celého Aletkaru sešla na Roztříštěných planinách ve snaze naplnit Úmluvu msty, kterou se zavázali, že Paršendy vymítí.

Dalinar, jakožto jeden z Jasnopánů, je členem tohoto sporu, ale jako jediný si začíná uvědomovat, že válka, kterou vedou, je spíše hrou. Nikomu nejde o zabíjení nepřátel; pouze o získání bohatství. Tento rytíř, který velice ctil svého bratra krále, se řídí Kodexem a jako jediný se odlišuje. Nebýt těch vizí, nikdy by se nezměnil. Jenže nyní, když během každé velebouře vídává střípky minulosti, se změnil. Chce rozhodnout válku a spor jednou pro vždy ukončit. V táboře jsou ale lidé, kteří z války pouze těší bohatství a Dalinar k tomu všemu si musí zuby nehty držet svou reputaci a najít toho, kdo usiluje o život jeho krále. Konec by mohl nastat rychleji, než sám s pomocí vidin očekával.

Do tohoto sporu je mimo jiné zatažen i otrok Kaladin, bývalý voják, který byl prodán do mostařské jednotky knížete Sadease. Stejně jako ostatní mostaři, si i s sebou nese minulost plnou krve a zármutku nad ztrátou svých nejbližších, kteří zemřeli jeho vinou. Kaladin si myslel, že být otrokem je úplné dno. To bylo před tím, než nastoupil do čtvrté mostní, která je horší než velebouře. Nevidí důvod žít, ale cosi v něm křičí, aby se zachoval jako velitel, kterým kdysi byl. Má to ale nějakou cenu? Mostařská jednotka slouží jako terč Paršendům. Jsou jenom pohybující se cíle… Nebo snad ne?

Poslední je zde Šalán, velmi mladá a nadějná žena, která se chce stát svěřenkyní u Jasnosti Jasny, největší badatelky Aletkaru. Její rodina má potíže a krádež fabriálu, s jehož pomocí by mohla vytvořit dostatek peněz, je jediným řešením. Čím déle ale u Jasny pracuje, tím více si uvědomuje, že v informacích je síla. Sama by ale nikdy nečekala, že se její pobyt v největší knihovně Rašáru zalíbí a s pomocí své učitelky přijde na kloub jednomu dávno zapomenutému tajemství. Kostky jsou vrženy, role rozdány, nechť započne hra!

„S obchodnikáma je to jako se žoldákama, říkavala vždycky babička. Oba tě připraví o hlavu, akorát se obchodník u toho bude tvářit jako kamarád.“

S každou novou knihou zakusíme nová dobrodružství a ocitáme se v nových světech. Přesto je ale drtivá většina příběhů pouze kopií toho, co známe – okořeněno novými názvy v naději vytvoření světa, pro nás zcela neznámého. Šlo by jmenovat několik takových příkladů, jenže potom je tady Cesta králů. Zlomová kniha ve fantasy literatuře, která tvorbu magických světů povyšuje na zcela jinou úroveň. Brandon Sanderson se sice nechal inspirovat naším světem, jenže vše, co známe, pozměnil a přetvořil v něco nového. Originálního. Místo koní zemědělci a vojáci používají čaly, velké korýše. Peníze naplněné bouřnou září vám poslouží i jako světlo v temných nocích. Je zcela obvyklé, že na ulici najdete lidi s obočím tak dlouhým, že si jej musí zastrkávat za uši. Tráva, po které chodíte, se při doteku schová do země. Je toho mnohem více, čím autor Rašár oživil a jeho fantazie nezná mezí. Sandersonův svět je gigantický. Vytvořil mnoho nových kultur s bohatou historii, sužování a teorii velebouří a dokonce i pověsti v podobě ztracených Paprsků, ochránců a následně i tyranů lidstva. Při čtení je potřeba si tedy dávat pozor na vše, co autor popíše a odhalí. Už na počátku by totiž mohl mít nezkušený čtenář problém se začleněním do děje a následné orientaci, protože autor není žádný začátečník a na nového čtenáře ohled rozhodně nebere. Vše na vás vychrlí a pokud se poddáte, v té velebouři názvů, historek, pojmů a glyfů, ztratíte se rychleji, než stihnete vydechnout.

Když si dal autor záležet se světem, je jasné, že nemohl zanedbat ani postavy. Je těžko uvěřitelné, že všemu věnoval svou pečlivost a dotáhl to do konce. Na začátku příběh vypadal trochu hekticky a já očekával okolo osmi hlavních postav. Když se celkový počet ustálil na třech, čtyřech, byl jsem pouze a jen rád. Trvalo pár kapitol, než se mi podařilo se do všech postav vžít. V okamžiku, kdy jsem byl schopen říci jejich jména i ze spánku, vše se změnilo. A já si uvědomil, jak je každá z postav jiná, geniální a jedinečná. Brandon Sanderson v  popisuje nejen charaktery různých hrdinů, ale i jejich psychologii a pozici ve společnosti. Zatímco si Dalinar užívá post Jasnopána a zabývá se strategií, rozpory mezi knížaty a intrikami na pozadí, se Kaladin snaží přežít další výběh s mostem na ramenou. Je na úplném dně a ze všech problémů, které se za ním táhnout, se stěží dokáže vyhrabat. Šalán je mladá a tak trochu naivní, ale její ostrý jazyk by jí mohl leckdo závidět. Autor stránku po stránce spřádá jejich příběh, dává dohromady mozaiku jejich historie a nutí čtenáře, aby se na těchto postavách stal závislým. Ženským hrdinkám je dán stejný prostor, jako těm mužským a tím tak vyvažuje celou knihu. K tomu stačí už jenom přidat fakt, že zde nenarazíte na žádný milostný trojúhelník; vše se točí okolo války a změn, které v Rošáru nastávají. Tohle je krutá fantasy. Tady se na růžovou a šťastný konec rozhodně nehraje.

Poznat kvalitní knihu je těžké. Někdo dokáže vytvořit objemný svět, jiný zase propracované charaktery postav. Když už kniha obsahuje aspoň jeden zmíněný prvek, mnozí by mohli knihu považovat za vrchol fantasy literatury. To platí do chvíle, než vám Brandon Sanderson ukáže, že skloubit všechny tyto prvky jde a jediné, co potřebujete, je svou vlastní dávku fantazie a talentu. Cesta králů je něco nového, geniálního, dokonalého. Už od první stránky s vámi začne autor hrát složitou a komplikovanou hru. Nechává vás v blažené nevědomosti, zatímco si rozvrhl plán. Každá událost v ději je důležitá a ve chvíli, kdy autor odhalí část tajemství, vytvoří záhadu další, formující se v průběhu děje. Tak to tedy dopadá, že ve chvíli, kdy se dostanete k epickému rozuzlení, se ve vás budou střídat emoce jako na běžícím páse. Chvíli budete křičet, chvíli kopat a mnohdy i nadávat. V ten okamžik si uvědomíte, jak slepí jste vlastně byli a co vše jste přehlédli. Autor tohoto rozsáhlého eposu je mistrem slov a jeho styl je vybroušený jako ten nejkrásnější diamant. Na začátku se sice tak jevit nemusí, protože v záplavě nových informací a národů se může leccos schovat, ale pokud si uspořádáte všechny nabyté vědomosti, oceníte kvalitu díla stejně jako já. Protože jakmile Cestu králů jednou okusíte, už nikdy nebudete chtít přestat – to i ve chvíli, kdy dočtete epilog a zeptáte se sami sebe: „Co to mělo sakra znamenat?!“

„Každá válka je hra. Ta největší hra. Hraje se v ní o životy a o obrovské bohatství! To je smysl toho, proč lidé existují. Aby bojovali, aby zabíjeli, aby vyhrávali.“

Cesta králů je epická fantasy, kterou by si měl každý přívrženec tohoto žánru přečíst. Kniha vyniká od samotných postav až po objemný a nepředvídatelný svět plný nových tradic, kultur a nápaditých myšlenek. Brandon Sanderon oplývá uměním popsat jakoukoli scénu zajímavě a čtivé. Cesta králů je sice velkým částem věnována válce, ale i tak se zde najdou střípky informací, které pouze otevírají nekonečně rozlehlý příběh, který čeká na vaší přítomnost. Jakmile Rošáru propadnete, už se nedostane ven, i kdybyste chtěli. Nikdy.